9.10.07

When it rains, it pours

Hade precis tagit ett välbehövt bad när det ringer på dörren. Jag tittar ut genom kikhålet och ser en något rödmosig Doktorand. Han vinkar och rycker samtidigt i dörrhandtaget. Jag knyter åt skärpet på morgonrocken och öppnar dörren lite på glänt. Han slöddrar inte eller så men det märks att han tagit sig ett par järn. Han säger att han behöver prata och ber om att få komma in. Han säger alltid att han behöver prata men säger sen ingenting. Det var i alla fall trevligt med lite sällskap. Han är lättsam och faktiskt rätt så rolig. Han får mig alltid på bra humör. Sen ringer det på dörren igen. Jag lämnar Doktoranden i köket och går för att se vem det kan vara. Jag tittar ut och tror mig se Handledaren. Ögonen gnuggas. Jovisst är det Handledaren. Hela kroppen blir iskall. De kognitiva funktionerna slår slint och vad gör jag? Jo, jag öppnar. "Hej, ursäkta att jag kommer förbi utan att ringa först..." säger han. "Eh... eh... eh..." säger jag (om man nu kan säga att "eh" är något man säger). Vi bara tittar på varandra i vad som känns som en evighet. Ljudet av porslin som ställs ner i vasken hörs från köket och jag rycker till. Handledaren tittar på min morgonrock och man kan nästan se hur han lägger ihop två och två och får sex. Han hasplar ur sig att det inte var meningen att störa och vänder sig tvärt. Jag lyckas inte få ur mig ett endaste ord men jag sträcker ut armen efter honom. Vid det laget har han dock redan hunnit till trappen.

Jag förlamas av en sjunkande känsla och kan inte röra mig. Till slut kommer Doktoranden och frågar vem det var. "Någon speciell" viskar jag och stänger dörren. Stänger dörren och mitt hjärta. Story of my life.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du lever som i en film. En gripande sådan.

Anonym sa...

Det är ju så. Man gör alltid fel precis i det där avgörande jävla ögonblicket.

Anonym sa...

vad är det för fel med att höra av sig innan? personligen uppskattar jag INTE oanmälda besök av ngn sort. typoskt karlar oxå att tro att de är "den enda".... jag tyckte inte att du sjorde fel.. samt att du ärligt kan säga att du faktiskt badade när ngn oanmäld kom o ringde på.... kan ju varit en vän eller vad som;-)

Anonym sa...

=(

Lust och Fägring sa...

Ja, jag har alltid varit ganska cinematisk av mig säger dom.

Fel och fel. Kunde ju iofs bjudit in honom på lite kaffe fast då hade han sett exakt vem som var där, inte bara att det var någon som var där vilket iofs kanske inte vore så dumt för då hade han eventuellt antagit att jag bara kommit upp ur badet eftersom han aldrig skulle ana att Doktoranden och jag... Ja du ser, älta är ingen bra idé.

Varför ringer man inte? Varför? VARFÖR?

Nämen söta Inge- inte den teckenkombinationen. Alles gut.

Anonym sa...

=)