8.6.07

Chocolat

Idag satt jag brevid Handledaren vid en föreläsning. Jag kom först och sedan satt han sig brevid mig. Det var nog mest för att fylla på raden eftersom det var ganska fullt. I nästan två timmar satt jag alltså och andades in molekyler som kan ha passerat förbi hans fylliga läppar, vilat på hans tunga och varit i hans lungor. Vad bisarrt egentligen. Jag lät bli att snegla åt sidan för jag visste att det bara skulle framkalla upphetsande tankar. Istället antecknade jag febrilt. Ryssar som pratar ryska är fint men ryssar som pratar knagglig engelska är musik i mina öron.

Plötsligt lutar sig Handledaren mot mig och frågar vad det är som luktar choklad. Jag förklarar att det är min hudkräm. Han verkade besväras av mitt svar. Jag blev orolig, fick för mig att han var allergisk mot choklad och kände mig skitdum. Han kan dock inte vara allergisk mot choklad för senare på dagen såg jag hur han glupskt mumsade i sig en hel chokladkaka.

Jag går och väntar på det perfekta tillfället för att göra något spännande som skrämmer mig. Jag vill bara kasta mig ut och göra det men jag vill samtidigt vänta tills allt är precis som jag tänkt mig.

Man intalar sig själv på något vis att planeterna måste till sina rätta platser först. Sen börjar man tänka på Pluto och huruvida den behöver vara på "rätt" plats eftersom den officiellt inte är en planet längre. Men om inte Pluto är en planet vad är den då? Vem har rätt att bestämma planetstatus? Är det verkligen schysst att degradera Pluto? Var Pluto en planet när vi kallade den en planet eller var den inte det då heller? Hur mår Pluto nu?

Så kan frågorna vandra och till slut är det för sent att göra det man vill men inte vågar. Sådant där handlar väl egentligen om att man är feg men man lär sig faktiskt en hel del (om annat än sig själv).

25 kommentarer:

Anonym sa...

Du är för rolig!

Anonym sa...

Chocolat är en bra film alltså!

Anonym sa...

это пишется knagglig, или путаю чё?

Lust och Fägring sa...

Весьма запутывающий да.

Lust och Fägring sa...

Я не подразумевал, что все Россияне говорят knagglig английский, я точно так же, как те, которые делают.

Anonym sa...

фтопку инглиш, свенска круче!
vill bara säga svenska är betydligt vackrare enligt mig

Lust och Fägring sa...

Det är inte så mycket språket jag bryr mig om, snarare ordens betydelse. Ibland förstår man, ibland inte. Nästan roligast är det med missförstånd.

Anonym sa...

smaken som baken

Lust och Fägring sa...

Rund? Smiskvänlig?

Anonym sa...

nä, är delad i två

Lust och Fägring sa...

Haha.. ja.. ironi är ett språk i sig.

Anonym sa...

vilket är ditt modersmål?

Lust och Fägring sa...

Måste nog säga att bullshit är mitt modersmål.

Anonym sa...

varför så hemligt då?
mitt är ryska tex, man komplicerar inte ett dugg

Lust och Fägring sa...

Det var snarare riktigt ärligt. Komplikationer gör livet roligare.

Anonym sa...

sjung å va glad
http://www.box.net/shared/a2zdrybobf

Hæ, hoppsa-sí hæ hoppsa-sa!
Svona, elsku vinur, upp með húmorinn!
Hæ, hoppsa-sí hæ hoppsa-sa!
Vertu kátur núna, nafni minn!

Lust och Fägring sa...

Flin! Rolig prick vars modersmål är ryska...

Vem är du?

Anonym sa...

men herre Gud, jag är en äkta ryska i Moskva, jag svär!
vad är det för fel att man är sva för nyckelharpor och övrigt som har med folmusik att göra?
denna låt med Papar är isländsk förresten

Lust och Fägring sa...

Men du behöver inte vara defensiv. Jag frågade, inte ifrågasatte. Det är inget fel på nyckelharpor. Jag har en granne som bygger nyckelharpor i källaren, eller det är det han påstår att han gör. Jag har en teori att han egentligen sitter och skriver erotiska noveller där jag är huvudperson, men det är bara önsketänkande.

Varför gillar du svenska då?

Anonym sa...

den låter som musik för mina öron.
choklad med kanel-
varenda språk har sin smak

Lust och Fägring sa...

Hmm intressant. Trodde att svenska smakade saltlakrits och sill. Vad smakar ryska då?

Anonym sa...

svårt att förklara, det är kanske bara en utlänning som kan säga...

färöiska smakar saltlakrits, imho

Lust och Fägring sa...

Vilken internationell språksmakare du är. Själv är jag novis. Är inte speciellt bra på att uttrycka mig överhuvudtaget tror jag.

Anonym sa...

det jag skrev om språksmak har ingen anknyrning till nationalkök, utan handlar om mina känslor då jag hör nån pratar ett särskilt språk.
Jag är övertygad om att man kan lära sig vad som helst, om man bara vill.
tyvärr, nu måste man dra. det var roligt att lära känna dig.
gonatt, sov gott.

Du är lik en sauan
När du knip med auga
Ha inte stånnan söva
Bell int stret emot

Lust och Fägring sa...

Спокойной ночи