1.9.08

A not B

Det gick förvånansvärt bra att festa med ett brustet hjärta. Alkohol sköljer snabbt bort det mesta i känsloväg. Förr förstod nog att jag var lite trasig för hon såg till att mitt glas var halvfullt hela kvällen. Hon vet inte bättre.

Skägget hörde av sig tidigt. Han visste att jag hade planer på att göra stan osäker och jag misstänker att han hade planer på att knulla. Väl på plats bjöd han på öl och komplimanger. Sög girigt i mig allt. Vi står tätt intill varandra i den överbefolkade baren och han skrattar åt hur snabbt jag pratar. Jag drar lite i hans rutiga skjorta. Jag kan nog börja tycka om honom tänker jag i fyllan och villan.

Men när hjärtat läcker räcker det sällan med uppmärksamhet från en man. Nej, nej, då krävs det alltid flera hinkar som fyller på.

Tvärs över baren står en tokmystisk man med smal slips och mörkt bakåtslickat hår. Han är D.B. Coopers doppelganger. Han är så välpolerad och malplacerad bland alla ruffiga rockers att ögonen fastnar på honom, gång på gång, hur jag än försöker att fokusera på Skägget.

Cooper verkar vara ensam. Han har inte ens en drink i handen utan står bara och tittar sig omkring. När våra ögon möts ryser jag. Djävulen på axeln flinar och gnider ihop sina små händer.

När Skägget lämnar för att gå på toaletten svassar jag förbi Cooper och lockar ut honom till rökrutan.

Jag förlorar mig själv en stund i hans svarta ögon. Han stirrar så sjukt intensivt. Fast när hans händer smeker över mina bröst vaknar faktiskt ängeln till och rycker mig i håret. Hårt.

Jag knuffar undan Cooper och ramlar in i en taxi. Fyllegråter hela vägen hem.

Inga kommentarer: